Pienempi kuin

Pienuudessa on voima. Ihmiskunnan suurimmat johtajat ovat olleet pienikokoisia, suuret ihmiset eivät välttämättä olekaan niin suuria kuin luullaan. Eivät sellaiset, jotka ovat ulkomuodoltaan suuria, eivät ne, jotka ulkoisesti näyttävät kovin suurilta. Paradoksi on siinä, että heikkoudessa on vahvuus. Vain heikkoutensa myöntämällä voi olla vahva. Ihminen tarvitsee toisia, apua on pyydettävä. Avun pyytäminen on nöyryyttä. Toiset eivät sitä koskaan opi.

Minun elämässäni on vain A-suunnitelma. En ole tehnyt B-suunnitelmaa. En edelleenkään. Mutta tuota A-suunnitelmaa minä en paljasta kenellekään. Olen oppinut, että suunnitelmiaan ei aina kannata paljastaa. Kateelliset ihmiset saattavat laittaa hanttiin. Annan ihmisten tietää minusta juuri sen verran kuin itse haluan. Eivät he minusta muuta tiedä kuin mitä minä heille kerron. En ole tyhmä. 

Toisia ihmisiä ei tarvitse tuomita. Tuomitseva ihminen itseasiassa on myötätunnoton. Minä tarvitsen nyt kaiken keskellä lisää myötätuntoa.